Շուկայական տնտեսությունում պետության դերի անհրաժեշտության մասին

Շուկայական տնտեսությունում պետության դերի մասին թեման շարունակում է մնալ տնտեսագետների և քաղաքական գործիչների կողմից ուսումնասիրվող կարևոր թեմաներից մեկը։ Ոմանք պետական միջամտությունը համարում են չարիք տնտեսության համար, իսկ մյուսները, ընդհակառակը, այն համարում են տնտեսության զարգացման նախապայման։

 

Ըստ Ա․ Սմիթի շուկայական տնտեսությունը կարգավորվում է «անտեսանելի ձեռքի» օգնությամբ, որի հիմքում ընկած է մրցակցությունը և սեփական շահի գիտակցումը։ Օրինակ՝ մենք ամեն օր գնում ենք աշխատանքի, որպեսզի վարձատրվենք և ձեռք բերենք այն ամենն ինչ ցանկանում ենք։ Ամենահետաքրքիրն այն է, որ պետությունն այս գործընթացում շատ քիչ դերակատարում ունի։ Հացը, որը մենք գնում ենք խանութից, հազարավոր սեփական շահը հետապնդող մարդկանց գործունեության և համագործակցության արդյունք է՝ առանց պետական որևէ գործակալության միջամտության։

 

Հասարակության մեջ գործողությունների համաձայնեցման գլխավոր մեխանիզմը կամավոր սեփականությունն է։ Պատկերացնենք, թե ինչ տեղի կունենա, եթե մեր հասարակությունում ընդհանրապես չլիներ պետությունը։ Ի՞նչ հիմնախնդիրներ կծագեին, և կկարողանայի՞ն մարդիկ գլուխ հանել դրանցից՝ գործելով անհատապես կամ կամավոր միություններում։

 

Ինչպես նշում է Պոլ Հեյնեն իր «Տնտեսագիտական մտածելակերպ» գրքում՝ օրինակը, որից կարելի է սկսել ամեն ինչ հասկանալու համար, ոստիկանությունն է։ Կանհետանա՞ր, արդյոք, ոստիկանությունը, եթե պետություն չլիներ։ Դա ակնհայտորեն տեղի չէր ունենա, քանի որ ներկայումս շատ երկրներում գոյություն ունեն մասնավոր ոստիկանական խմբավորումներ, որոնք նպաստում են պետական ոստիկանության կողմից ստեղծված անվտանգությանը՝ լրացուցիչ անվտանգություն ապահովելով նրանց համար, ովքեր շահագրգռված են դրանում և պատրաստ են դրա համար վճարել։ Հնարավո՞ր է, արդյոք, հիմնական համակարգը ստեղծել առանց պետության մասնակցության։

 

Եթե պետություն չլիներ, ապա մարդիկ, ովքեր ցանկանում են, որ իրենց պաշտպանի ոստիկանությունը, կկարողանային պարզապես գնել այդ ծառայությունը ոստիկանական մասնավոր գործակալություններից, ճիշտ այնպես, ինչպես հիմա դա անում են այն մարդիկ, որոնց չի բավարարում պետության մատուցած ծառայությունը։ Այդ համակարգը կարող է անգամ ավելի արդարացի լինել, քան այն, ինչ ունենք այժմ։ Մարդիկ, ովքեր պաշտպանություն պահանջող նշանակալի սեփականություն ունեն, սակայն ժամանակ, ցանկություն կամ հնարավորություն չունեն սեփական ուժերով այն պաշտպանելու, պետք է վճարեն այդ ծառայության համար։ Նա, ով քիչ բան ունի և կարող է պաշտպանել իր սեփականությունը, ստիպված չի լինի հարկեր վճարել ոստիկանության պահպանության համար, որն իրականում նրան օգուտ չի տալիս։

 

Մ․ Ֆրիդմանն իր «Ընտրելու ազատություն» գրքում նշում է, որ պետության սահմանափակ դերի մասին պատկերացում կազմելու ամենալավ օրինակը Հոնկոնգն է, որտեղ բնակչության կենսամակարդակն ամենաբարձրն է ամբողջ Ասիայում՝ Ճապոնիայից և Սինգապուրից հետո։ Հոնկոնգում միջազգային առևտրի վրա չկան սակագներ կամ այլ սահմանափակումներ (բացառությամբ մի քանի երկրների կողմից պարտադրված սահմանափակումների)։ Պետությունը ոչ մի կերպ չի միջամտում տնտեսական որոշումների կայացման գործընթացին․ չկան նվազագույն աշխատավարձի մասին օրենքներ, հաստատուն գներ և այլն։ Քաղաքացիներն ազատ են գնելու, վաճառելու, ներդրումներ կատարելու, աշխատող վարձելու, աշխատանքի անցնելու և այլ հարցերում որոշումներ կայացնելիս։ Հոնկոնգը պետական ծախսեր և ՀՆԱ հարաբերակցության ամենացածր ցուցանիշ ունեցող երկրներից մեկն է, իսկ պետական ծախսերն ավելանում են միայն այն դեպքում, երբ տնտեսությունը զարգանում է։ Հարկային դրույքաչափերը բավականին ցածր են, ինչն էլ խթանում է ձեռնարկատիրական գործունեությունը։ Պետության դերակատարումը սահմանափակվում է օրենքի գերակայությունն ապահովելով, ընդհանուր վարքագծային կանոններ սահմանելով, տրանսպորտի և կապի գործունեությունը կարգավորելով և արժույթի թողարկման ծավալները վերահսկելով։

 

Ըստ Հ․ Հազլիտի պետության ամենակարևոր պարտականությունն օրենքների ստեղծումը  և պահպանումն է, որոնք երկրում կարգելեն բռնությունն ու խարդախությունը։ Պետությունը պետք է խուսափի տնտեսական որոշումներ կայացնելու գործընթացներին միջամտելուց։ Նրա առաջնային խնդիրն ազատ շուկայական տնտեսական հարաբերությունների ձևավորումը և պահպանումն է։

 

Նա իր «Տնտեսագիտությունը մեկ դասաժամում» գրքում գրում է․ «․․․ Ավելի շատ քաղաքացիներ են սկսել հասկանալ, որ կառավարությունն իրենց ոչինչ չի տա, մինչև նախօրոք ինչ-որ բան չվերցնի մյուսներից կամ հենց իրենցից: ․․․ Երբ Ալեքսանդր Մակեդոնացին այցելեց փիլիսոփա Դիոգենեսին և հարցրեց, թե ինչով կարող է նրան օգնել, Դիոգենեսը պատասխանեց․ «Մի փակիր իմ արևը»։ Հենց սա այն է, ինչ յուրաքանչյուր քաղաքացի իրավունք ունի պահանջելու իր կառավարությունից»։

 

Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո, երբ տիրապետող էր «ուժեղ պետության» գաղափարը, հունգարացի տնտեսագետ Պ․ Բաուերը պաշտպանում էր այն տեսակետը, որ կենտրոնացված պլանավորումը, հովանավորչությունը և արտասահմանյան օգնությունը տնտեսական առաջընթացի լուրջ խոչընդոտներ են։ Մալազիայում, Արևմտյան Աֆրիկայում և Հնդկաստանում կատարած նրա հետազոտություններն ապացուցում էին, որ պետության դերի սահմանափակումը և տնտեսական ազատությունն անհատի բարեկեցության անհրաժեշտ նախապայմաններ են։

 

Այսպիսով՝ հասարակական արտադրության առավելագույն արդյունավետության կարելի է հասնել՝ յուրաքանչյուր անհատի անսահմանափակ տնտեսական ազատություն տալով։ Պետությունը միայն պետք է ընդունի օրենքներ և վերահսկի դրանց կատարումը, իսկ շուկայական ուժերը կարող են արդյունավետ աշխատեցնել տնտեսությունը՝ դուրս բերելով այն ցանկացած ճգնաժամից։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-03-10
  • Փոփոխություններ և լրացումներ են իրականացվել կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ միջոցառման մեջ
  • 2021-03-09
  • Պարզեցվել է էքպրես բեռների տեղափոխման ընթացակարգը
  • 2021-02-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-02-23
  • 2020թ․ Հայաստանի տնտեսական աճը` -7.6 տոկոս
  • 2021-02-17
  • Հաշվարկային փաստաթղթերի քանակի և արտացոլված շրջանառության աճ․ ՊԵԿ
  • 2021-02-04
  • ՀՀ կառավարությունը տեղաբաշխել է 750 միլիոն դոլար ծավալով եվրապարտատոմսեր
  • 2021-02-02
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը 5.5%
  • 2021-02-01
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-01-29
  • ԵԱՏՄ ազգային արժույթների դերը միջազգային հաշվարկներում
  • 2021-01-20
  • 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-01-15
  • Հայաստանի սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 3.7%
  • 2021-01-13
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-01-12
  • ԵԱԶԲ-ի աջակցությամբ AMX-ում կներդրվի առևտրային նոր համակարգ
  • 2021-01-12
  • 2021թ․ տնտեսական աճը Հայաստանում կկազմի 3,1%. ՀԲ
  • 2021-01-12
  • «Կոմիտաս-150» հուշադրամը` «Տարվա հուշադրամը» անվանակարգում
  • 2020-12-28
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7.2%
  • 2020-12-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 1.0 տոկոսային կետով. ԿԲ
  • 2020-12-04
  • Խնդրահարույց վարկերի աճը շատ ավելի փոքր է, քան պատմականորեն արձանագրվել է ցնցումների ժամանակ. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • Ներկայում և դիտարկելի ապագայում գնաճի անկառավարելի արագացման էական ռիսկեր չկան. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • 2019թ. Հայաստանում աղքատության մակարդակը գնահատվել է 26.4%։
  • 2020-11-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 6,7%
  • 2020-11-24
  • Կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականցնի գործառնություններ
  • 2020-09-25
  • Եվրահանձնաժողովը Covid-19-ի հետևանքները մեղմելու և դատական բարեփոխումների համար Հայաստանին կհատկացնի ընդհանուր 60 մլն եվրո
  • 2020-09-25
  • Հաստատվել է կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ ծրագիրը
  • 2020-09-24
  • ՀՀ ԿԲ նախագահի տեղակալ Ն․ Երիցյանի ելույթը խորհրդարանական լսումների ժամանակ
  • 2020-09-24
  • 2020 թվականի օգոստոսին` հուլիսի համեմատ աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 5 հազարով․ ՊԵԿ
  • 2020-09-22
  • Վարշավայի ֆոնդային բորսան մտադիր է ձեռք բերել Հայաստանի ֆոնդային բորսան
  • 2020-09-17
  • Ամփոփվել են պետական աջակցության 17-րդ միջոցառման 1-ին ու 2-րդ ծրագրերով դրամաշնորհային մրցույթների արդյունքները
  • 2020-09-17
  • «Համաշխարհային նորարարության համաթիվ 2020» զեկույցում Հայաստանը 3 տեղով բարելավել է իր դիրքը
  • 2020-09-16
  • Ֆինանսական վնասաբեր ծրագրերի գրոհները Հայաստանում ուժգնացել են
  • 2020-09-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը նվազեցվել է 0.25 տոկոսային կետով
  • 2020-09-10
  • Փոփոխություններ՝ պետական ռեգիստրի կողմից մատուցվող ծառայություններում
  • 2020-09-10
  • Մրցույթ COVID-19-ի դեմ պայքարում լավագույն թվային լուծումների համար
  • 2020-09-10
  • MasterCard-ը ԿԲ թվային արժույթի փորձարկման համար հարթակ է գործարկել
  • 2020-09-09
  • Անհրաժեշտ հմտությունները ըստ Համաշխարհային տնտեսական ֆորումի
  • 2020-09-04
  • ՀՀ կենտրոնական բանկն ընդլայնել է հրապարակվող վիճակագրական տեղեկատվության ցանկը
  • 2020-08-31
  • IDBank-ը դոլարային պարտատոմսերի 2020 թվականի 2-րդ թողարկումն է իրականացրել
  • 2020-08-31
  • Համաշխարհային ավտոարտադրողները $250 մլրդ-ի եկամուտ են կորցրել
  • 2020-08-28
  • Ֆինանսների նախարարության հանրային հաշվետվությունը հարկային համակարգում իրականացված բարեփոխումների վերաբերյալ
  • 2020-08-28
  • Քննարկվել են համընդհանուր հայտարարագրման իրականացման մեխանիզմները
  • 2020-08-27
  • Կառավարությունը հաստատել է Կապսի ջրամբարի ծրագրի շրջանակում հողերի ձեռքբերման և վերաբնակեցման միջոցառումները
  • 2020-08-27
  • Հաստատվել է Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացման 2020-2024թթ․-ի ռազմավարությունը
  • 2020-08-21
  • ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետը երեք տարով հետաձգելու արտոնություններ
  • 2020-08-20
  • Առաջատար բանկերի փորձը COVID-19-ի ընթացքում
  • 2020-08-18
  • Մեկնարկում է ՄԻԱՍԻՆ նախագիծը
  • 2020-08-14
  • Պետական օժանդակության 24-րդ միջոցառում
  • 2020-08-14
  • 22 միջոցառումներով շահառուներին հասանելի է դարձել ընդհանուր առմամբ 144,5 մլրդ դրամ
  • 2020-08-14
  • Կառավարությունը տրամադրել է հերթական արտոնությունները
  • 2020-08-13
  • Պետական օժանդակության 23-րդ ծրագիր
  • 2020-08-10
  • Կորոնավիրուսից տուժած 550 հազարից ավելի ֆիզիկական անձ օգտվել է վարկերի վերանայման հնարավորությունից
  • 2020-08-05
  • Գյուղոլորտում իրականացվող պետաջակցության ծրագրերի ընթացիկ արդյունքները
  • 2020-08-04
  • Հայաստանի ֆոնդային բորսայում ցուցակված պարտատոմսերն առաջին անգամ փոխցուցակվել են արտասահմանյան ֆոնդային բորսայում
  • 2020-08-04
  • Զգալի նվազել է պետության պարտքը տնտեսվարող սուբյեկտների նկատմամբ
  • 2020-08-03
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 21-րդ միջոցառման շահառու 12,857 տնտեսվարող ընդհանուր առմամբ ստացել է շուրջ 2.6 մլրդ դրամ
  • 2020-07-28
  • Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կդառնա խթանող՝ հակազդելով կորոնավիրուսի համավարակի (COVID-19) հետևանքներին
  • 2020-07-28
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն անփոփոխ՝ 4.50%
  • 2020-07-27
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ -7,5 տոկոս
  • 2020-07-27
  • Հյուրանոցային ոլորտում գործազրկությունը աննախադեպ է և գնալով աճում է
  • 2020-07-27
  • Համավարակի պատճառով առաջին դասարան գնալու պատրաստվող 40 միլիոն երեխա զրկվել է նախադպրոցական կրթությունից
  • 2020-07-24
  • Հեռահաղորդակցության չորս խոշոր խաղացողների հարկերը 47.8%-ով ավելացրել են առաջին կիսամյակում
  • 2020-07-23
  • Առաջինը տարածաշրջանում Հայփոստը գործարկում է դրամական փոխանցումների նոր համակարգ
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկել է 19-րդ հակաճգնաժամային միջոցառման հայտերի ընդունումը
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկում է մաքսային վարչարարության գնահատման ծրագիրը
  • 2020-07-23
  • ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունը և PwC Արմենիան համատեղ հետազոտություն են կատարել կորոնավիրուսի վերաբերյալ
  • 2020-07-21
  • ԱՃԹՆ-ի խորհուրդը Հայաստանին շնորհել է ամենաբարձր գնահատականը
  • 2020-07-20
  • 2020թ. առաջին կիսամյակի 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2020-07-19
  • Պետական աջակցության 1-ին և 2-րդ ծրագրերով բավարարվել է 17331 վարկային հայտ, տրամադրվել՝ ավելի քան 82 մլրդ դրամ
  • 2020-07-19
  • Հայաստանը վերացրել է ԵԱՏՄ երկներից պետգնումներում մասնակցելու խոչընդոտները
  • 2020-07-16
  • ԱԺ-ն քննարկեց թվայնացման համար աշխատանքային գրքույկների ներկայացման ժամկետը երկարաձգելու հարցը
  • 2020-07-16
  • Բորսայում կայացավ 60 միլիարդ դրամ ծավալի պետական պարտատոմսերի աննախադեպ աճուրդ
  • 2020-07-09
  • Խմիչքի արտադրության ոլորտում կիրականացվի 1,6 մլրդ դրամի ներդրումային ծրագիր
  • 2020-07-09
  • ՊԵԿ-ն ամփոփում է 2020 թվականի 1-ին կիսամյակում ապահովված եկամուտները
  • 2020-07-07
  • Համավարակի պատճառով եվրոգոտու պետությունների ՀՆԱ-ի անկումը կկազմի 8,7 տոկոս
  • 2020-07-03
  • ԵԱՏՄ շրջանակում Հայաստանը մեկ տարով մաքսատուրքի արտոնություն է ստացել
  • 2020-07-03
  • 2019 թ. արձանագրված 7.6 տոկոս տնտեսական աճը լավ պաշար է 2020-ի համար
  • 2020-06-30
  • EBRD-ն ու UNWTO-ն կաջակցեն Հայաստանում զբոսաշրջության վերականգնմանը
  • 2020-06-30
  • ՀՀ-ը բարելավել է դիրքերը «Տնտեսական ազատության ինդեքսում»
  • 2020-06-28
  • 20 միլիոն ԱՄՆ դոլար կուղղվի COVID-19-ից տուժած ՄՓՄՁ-ների ֆինանսավորմանը
  • 2020-06-25
  • Ազգային ժողովն ամբողջությամբ ընդունել է գույքահարկի նոր համակարգ սահմանող օրինագիծը
  • 2020-06-25
  • Պետական օժանդակության 22-րդ ծրագիր

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր