2020-01-31

Գնորոշում ծախքահավելման սկզբունքով

Փոլ Լ. Պուարո (թարգմանությունը “Free Market Economics” գրքից)

 

Ապրանք կամ ծառայություն վաճառող յուրաքանչյուր ոք ցանկանում է վերադարձնել իր արտադրական ծախսերը եւ հնարավորության դեպքում ձեռք բերել դրանից ավելին։ Նա ժամ ժամի ետեւից ծախսում է գրանցամատյան վարելու վրա եւ, չնչին բացառությամբ, իսկապես հավատում, որ վաճառվող ապրանքների եւ ծառայությունների գինը սահմանում է՝ ծախսերին ավելացնելով որոշակի սահմանային գումար։

 

Ճշմարտությունը, սակայն, այն է, որ վաճառքի իրական շուկայական գինը, որն առաջարկ-պահանջարկի մրցակցային ուժերի կողմից սահմանվող գինն է, ասես ջրով սրբում եւ անկարեւոր է դարձնում ապրանքի վրա կատարված բոլոր հաշվառվող ծախսերը։ Վաճառքի այդ գինը հաջորդ օգտագործողի համար դառնում է նոր «ծախքի» մեկնակետ՝ անկախ նրանից, թե որքան աշխատանք է ինքը կամ իրենից առաջ որեւէ մեկը ներդրել տվյալ իրում։ Եւ եթե նա ինքը դա վաճառի մեկ այլ ցանկացողի, գնորդի պահանջարկը նույնքան կապ կունենա գնորոշման հետ, որքան մատակարարի հաշվառած ծախսերը։ Ինքնարժեքը, անշուշտ, ազդում է շուկայի՝ առաջարկի կողմի վրա (հետեւաբար նաեւ՝ գնի), սակայն կատարված ծախքն ինքնին գին չի որոշում։

 

Հավատալ կամ ասել, թե վաճառքի հանված որեւէ առարկա դրա արտադրության վրա կատարված ծախքի զուտ հանրագումարն է՝ փաթեթավորած ջանք, նշանակում է շփոթեցնող անպատեհություն ներմուծել սակարկության գործընթացում, որով եւ որոշում է վաճառքի գինը ազատ առեւտրում։ Իսկ կամավոր առքուվաճառքի միակ կարեւոր գործոնն այն է, որ տվյալ գործարքի յուրաքանչյուր կողմ այդ պահին իր ստացածն արժեւորում է տվածից առավել։ Յուրաքանչյուրը համարում է, որ շահում է առեւտրից՝ անկախ թե որքան ծախք է կատարվել այն բանի վրա, ինչն ինքը տալիս է կամ փոխարենը ձեռք բերում։

 

Սա է, ահա, արժեքի սուբյեկտիվ տեսության ողջ էությունը։ Այն նկատի է առնում ե՛ւ պահանջարկը, ե՛ւ արտադրական ծախսերը։ Բաց մրցակցային շուկայում գնորոշման այս ձեւը թույլ է տալիս վարել ծախսերի եւ եկամուտների գրանցամատյան, որը անհրաժեշտ է գործարարին իր շահույթը կամ վնասը հաշվարկելու եւ, արդյունքում, այս կամ այն բիզնեսը շարունակելու կամ դադարեցնելու մասին վճիռ կայացնելու համար։

 

Սեփական գործողությունների արդյունավետության մասին նրան ինչ-որ բան, անշուշտ, կարող է հուշել նախորդ օրվա ծախսերի եւ եկամուտների հաշիվը։ Սակայն տվյալ օրվա գներն են հաջորդ օրը սպասվող ծախսերի եւ եկամուտների քիչ թե շատ հավաստի ցուցիչը, որ գործարարը կարող է երբեւէ ունենալ։ Ի՞նչ ներկա գին ունեն շահագործվող շենքերն ու սարքավորումները՝ տվյալ պահին շուկայում առկա կամ հետագայում հորինվելիք արտադրական այլ օբյեկտների համեմատ։ Ի՞նչ գին ունի զանազան հումքը՝ առկա կամ հնարավոր փոխարինիչների համեմատ։ Ի՞նչ հարաբերության մեջ են վարձու աշխատուժի ներկա գները՝ աշխատանք տնտեսող սարքավորումների գների հետ։ Եւ ինչպե՞ս է իր վաճառած ապրանքի կամ ծառայության այսօրվա գինը համեմատվում մրցակից այլ բարիքների գների հետ։

 

Արժեքի աշխատանքային տեսություն

Շուկայական գնորոշման եւ տնտեսական հաշվարկի այս հրաշալի հանգամանքներին հակառակ, մարդու՝ որպես արտադրողի համար գրեթե անհնարին է իր ապրանքը կամ ծառայությունը դիտարկել այլ կերպ, քան սեփական աշխատանքի կամ տքնության արգասիք։ Եթե նա բանում է աշխատավարձի դիմաց, ապա պահանջում է այնքան բարձր դրույքաչափ, որքան անհրաժեշտ է կենսագնի ապահովումից ետ չմնալու համար։ Եթե նա վաճառում է ցորեն, եգիպտացորեն կամ լոբի, դրանց գինը դնում է այնքան բարձր, որքան պետք է իր արտադրական ծախսերը ծածկելու համար։ Եթե նա փոստային ծառայություններ է մատուցում պետական բացառիկ մենաշնորհի պայմաններում, ապա ցանկանում է, որ իր ծախսերը ծածկվեն առաքման գանձումներից։

 

Այլ կերպ ասած՝ վաճառողը հակված է ապահովագրելու սեփական անձը առաջարկի եւ պահանջարկի ուժերից, որպեսզի կարողանա երաշխավորել այնպիսի գին, որը կներառի «արդարացի» հավելագին կատարված ծախսերի վրա։ Արդյունքում, սա նշանակում է, որ նա որոնում է երաշխավորված հաճախորդի։ Փոստային ծառայության մենաշնորհն այս իրադրության լավ օրինակն է։ Եթե հաճախորդը չի ծածկում ծախսերը, մյուս հարկատուներին է պարտադրվում վճարել դրանք։ Արգելվում են շուկայական գները եւ մրցակցային փոստային ծառայությունները։ Ավելին, չկա մի ձեւ, որով հնարավոր լինի իմանալ, թե ինչպիսին կլիներ փոստային ծառայությունների պահանջարկը կամ առաջարկը, եթե գնորդներն ու վաճառողները պարտավորված լինեին դիմելու շուկային, որպեսզի վերջինս հուշի, թե ո՛ր սուղ ռեսուրսից որքա՛ն է պետք հատկացնել այդպիսի նպատակներին։ Փոստային մենաշնորհի պայմաններում ռեսուրսները պարզապես շահագործվում են, եւ հնարավոր չէ պարզել՝ խնայողաբա՞ր են օգտագործվում դրանք, թե՞ վատնողաբար։ Պետությունն իր հզորությունը գործի է դնում, որպեսզի բոլոր ծախսերը փակվեն հարկատուների հաշվին՝ անկախ անարդյունավետության եւ վատնողության աստիճանից։

 

Շուկայից դուրս

Պետականորեն հաստատվող գները եւ պետական համաձայնագրերը (ներառյալ ամեն տեսակի դրամական հատկացումները) միշտ գործում են ծախքահավելման սկզբունքով, քանի որ այդ դեպքերում արգելված է լինում գնորոշման արդյունավետ շուկայական մեթոդը։ Առաջարկն ու պահանջարկը դուրս են թողնվում գնորոշումից, իսկ սպառողին ներշնչվում է, թե օգտագործվող ռեսուրսներն առանձնապես սուղ չեն եւ համեմատաբար հասանելի են, իսկ մատակարար կողմի համար երաշխավորվում է, որ հարկատուները կծածկեն նրա ծախսերը, ինչպիսին էլ դրանք լինեն։ Սոցիալիստական այսպիսի գնորոշումը տեղ չի թողնում տնտեսական հաշվարկի արդյունավետ մեթոդի համար, որով կարելի կլիներ չափել հաջողությունը կամ ձախողումը, շահույթը կամ վնասը, ռեսուրսների խնայողությունը կամ վատնումը։ Այսպիսով, սոցիալիստները, առաջնորդվելով իրենց հնաոճ՝ ամեն ինչ ծախսերի զուտ հանրագումարին հանգեցնող արժեքի աշխատանքային տեսությամբ, կանխավ իսկ դատապարտված են խարխափելու խավարում։

 

Քանի մարդիկ շարունակեն ապրանքները կամ ծառայությունները դիտել իբրեւ փաթեթավորված աշխատանք կամ արտադրական ծախսերի հանրագումար, նրանք այլ ելք չեն ունենա, քան անընդմեջ դիմելու կառավարությանը՝ ակնկալելով կամ պահանջելով լրավճարներ, նպաստներ, արտոնություններ, երաշխավորված եկամուտ, հովանավորություն եւ նման այլ բաներ։ Եւ որքան դրանք գերակշռեն, այնքան հասարակությունը բաց շուկայում շահույթի համար առեւտուր անելու պակաս շանս կունենա։ Իսկ բաց շուկան միակ համակարգն է, որն ավելի պահպանում, քան վատնում է սուղ ռեսուրսները [1]։ Սուղ ռեսուրսներից առաջնագույնն ու կարեւորագույնը մարդն է, եւ ոչ թե սպառելու իր կարողության համար, ինչպես համարում են սոցիալիստները, այլ՝ ստեղծարար ու արտադրողական ուժի, որով ծառայում է ինքն իրեն՝ այլոց սպասարկելու միջոցով։

 

Թարգմանիչ` Վազգեն Ղազարյան

 

[1]  Կարելի է ենթադրել, որ սպառողների ամենահրատապ կարիքները այս կամ այն կերպ կսպասարկվեն եւ որ ամենալավը դա հնարավորինս արդյունավետ անելն է։ Գործարարի շահույթը կամ վնասը նրա արդյունավետության, այսինքն՝ սպառողի սպասարկման ծախսը նվազագույնի հասցնելու ունակության ցուցիչն է։ Շահույթը մատնանշում է սուղ ռեսուրսների պահպանությունը, իսկ վնասը՝ վատնումը։

 

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-03-10
  • Փոփոխություններ և լրացումներ են իրականացվել կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ միջոցառման մեջ
  • 2021-03-09
  • Պարզեցվել է էքպրես բեռների տեղափոխման ընթացակարգը
  • 2021-02-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-02-23
  • 2020թ․ Հայաստանի տնտեսական աճը` -7.6 տոկոս
  • 2021-02-17
  • Հաշվարկային փաստաթղթերի քանակի և արտացոլված շրջանառության աճ․ ՊԵԿ
  • 2021-02-04
  • ՀՀ կառավարությունը տեղաբաշխել է 750 միլիոն դոլար ծավալով եվրապարտատոմսեր
  • 2021-02-02
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը 5.5%
  • 2021-02-01
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-01-29
  • ԵԱՏՄ ազգային արժույթների դերը միջազգային հաշվարկներում
  • 2021-01-20
  • 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-01-15
  • Հայաստանի սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 3.7%
  • 2021-01-13
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-01-12
  • ԵԱԶԲ-ի աջակցությամբ AMX-ում կներդրվի առևտրային նոր համակարգ
  • 2021-01-12
  • 2021թ․ տնտեսական աճը Հայաստանում կկազմի 3,1%. ՀԲ
  • 2021-01-12
  • «Կոմիտաս-150» հուշադրամը` «Տարվա հուշադրամը» անվանակարգում
  • 2020-12-28
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7.2%
  • 2020-12-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 1.0 տոկոսային կետով. ԿԲ
  • 2020-12-04
  • Խնդրահարույց վարկերի աճը շատ ավելի փոքր է, քան պատմականորեն արձանագրվել է ցնցումների ժամանակ. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • Ներկայում և դիտարկելի ապագայում գնաճի անկառավարելի արագացման էական ռիսկեր չկան. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • 2019թ. Հայաստանում աղքատության մակարդակը գնահատվել է 26.4%։
  • 2020-11-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 6,7%
  • 2020-11-24
  • Կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականցնի գործառնություններ
  • 2020-09-25
  • Եվրահանձնաժողովը Covid-19-ի հետևանքները մեղմելու և դատական բարեփոխումների համար Հայաստանին կհատկացնի ընդհանուր 60 մլն եվրո
  • 2020-09-25
  • Հաստատվել է կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ ծրագիրը
  • 2020-09-24
  • ՀՀ ԿԲ նախագահի տեղակալ Ն․ Երիցյանի ելույթը խորհրդարանական լսումների ժամանակ
  • 2020-09-24
  • 2020 թվականի օգոստոսին` հուլիսի համեմատ աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 5 հազարով․ ՊԵԿ
  • 2020-09-22
  • Վարշավայի ֆոնդային բորսան մտադիր է ձեռք բերել Հայաստանի ֆոնդային բորսան
  • 2020-09-17
  • Ամփոփվել են պետական աջակցության 17-րդ միջոցառման 1-ին ու 2-րդ ծրագրերով դրամաշնորհային մրցույթների արդյունքները
  • 2020-09-17
  • «Համաշխարհային նորարարության համաթիվ 2020» զեկույցում Հայաստանը 3 տեղով բարելավել է իր դիրքը
  • 2020-09-16
  • Ֆինանսական վնասաբեր ծրագրերի գրոհները Հայաստանում ուժգնացել են
  • 2020-09-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը նվազեցվել է 0.25 տոկոսային կետով
  • 2020-09-10
  • Փոփոխություններ՝ պետական ռեգիստրի կողմից մատուցվող ծառայություններում
  • 2020-09-10
  • Մրցույթ COVID-19-ի դեմ պայքարում լավագույն թվային լուծումների համար
  • 2020-09-10
  • MasterCard-ը ԿԲ թվային արժույթի փորձարկման համար հարթակ է գործարկել
  • 2020-09-09
  • Անհրաժեշտ հմտությունները ըստ Համաշխարհային տնտեսական ֆորումի
  • 2020-09-04
  • ՀՀ կենտրոնական բանկն ընդլայնել է հրապարակվող վիճակագրական տեղեկատվության ցանկը
  • 2020-08-31
  • IDBank-ը դոլարային պարտատոմսերի 2020 թվականի 2-րդ թողարկումն է իրականացրել
  • 2020-08-31
  • Համաշխարհային ավտոարտադրողները $250 մլրդ-ի եկամուտ են կորցրել
  • 2020-08-28
  • Ֆինանսների նախարարության հանրային հաշվետվությունը հարկային համակարգում իրականացված բարեփոխումների վերաբերյալ
  • 2020-08-28
  • Քննարկվել են համընդհանուր հայտարարագրման իրականացման մեխանիզմները
  • 2020-08-27
  • Կառավարությունը հաստատել է Կապսի ջրամբարի ծրագրի շրջանակում հողերի ձեռքբերման և վերաբնակեցման միջոցառումները
  • 2020-08-27
  • Հաստատվել է Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացման 2020-2024թթ․-ի ռազմավարությունը
  • 2020-08-21
  • ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետը երեք տարով հետաձգելու արտոնություններ
  • 2020-08-20
  • Առաջատար բանկերի փորձը COVID-19-ի ընթացքում
  • 2020-08-18
  • Մեկնարկում է ՄԻԱՍԻՆ նախագիծը
  • 2020-08-14
  • Պետական օժանդակության 24-րդ միջոցառում
  • 2020-08-14
  • 22 միջոցառումներով շահառուներին հասանելի է դարձել ընդհանուր առմամբ 144,5 մլրդ դրամ
  • 2020-08-14
  • Կառավարությունը տրամադրել է հերթական արտոնությունները
  • 2020-08-13
  • Պետական օժանդակության 23-րդ ծրագիր
  • 2020-08-10
  • Կորոնավիրուսից տուժած 550 հազարից ավելի ֆիզիկական անձ օգտվել է վարկերի վերանայման հնարավորությունից
  • 2020-08-05
  • Գյուղոլորտում իրականացվող պետաջակցության ծրագրերի ընթացիկ արդյունքները
  • 2020-08-04
  • Հայաստանի ֆոնդային բորսայում ցուցակված պարտատոմսերն առաջին անգամ փոխցուցակվել են արտասահմանյան ֆոնդային բորսայում
  • 2020-08-04
  • Զգալի նվազել է պետության պարտքը տնտեսվարող սուբյեկտների նկատմամբ
  • 2020-08-03
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 21-րդ միջոցառման շահառու 12,857 տնտեսվարող ընդհանուր առմամբ ստացել է շուրջ 2.6 մլրդ դրամ
  • 2020-07-28
  • Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կդառնա խթանող՝ հակազդելով կորոնավիրուսի համավարակի (COVID-19) հետևանքներին
  • 2020-07-28
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն անփոփոխ՝ 4.50%
  • 2020-07-27
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ -7,5 տոկոս
  • 2020-07-27
  • Հյուրանոցային ոլորտում գործազրկությունը աննախադեպ է և գնալով աճում է
  • 2020-07-27
  • Համավարակի պատճառով առաջին դասարան գնալու պատրաստվող 40 միլիոն երեխա զրկվել է նախադպրոցական կրթությունից
  • 2020-07-24
  • Հեռահաղորդակցության չորս խոշոր խաղացողների հարկերը 47.8%-ով ավելացրել են առաջին կիսամյակում
  • 2020-07-23
  • Առաջինը տարածաշրջանում Հայփոստը գործարկում է դրամական փոխանցումների նոր համակարգ
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկել է 19-րդ հակաճգնաժամային միջոցառման հայտերի ընդունումը
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկում է մաքսային վարչարարության գնահատման ծրագիրը
  • 2020-07-23
  • ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունը և PwC Արմենիան համատեղ հետազոտություն են կատարել կորոնավիրուսի վերաբերյալ
  • 2020-07-21
  • ԱՃԹՆ-ի խորհուրդը Հայաստանին շնորհել է ամենաբարձր գնահատականը
  • 2020-07-20
  • 2020թ. առաջին կիսամյակի 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2020-07-19
  • Պետական աջակցության 1-ին և 2-րդ ծրագրերով բավարարվել է 17331 վարկային հայտ, տրամադրվել՝ ավելի քան 82 մլրդ դրամ
  • 2020-07-19
  • Հայաստանը վերացրել է ԵԱՏՄ երկներից պետգնումներում մասնակցելու խոչընդոտները
  • 2020-07-16
  • ԱԺ-ն քննարկեց թվայնացման համար աշխատանքային գրքույկների ներկայացման ժամկետը երկարաձգելու հարցը
  • 2020-07-16
  • Բորսայում կայացավ 60 միլիարդ դրամ ծավալի պետական պարտատոմսերի աննախադեպ աճուրդ
  • 2020-07-09
  • Խմիչքի արտադրության ոլորտում կիրականացվի 1,6 մլրդ դրամի ներդրումային ծրագիր
  • 2020-07-09
  • ՊԵԿ-ն ամփոփում է 2020 թվականի 1-ին կիսամյակում ապահովված եկամուտները
  • 2020-07-07
  • Համավարակի պատճառով եվրոգոտու պետությունների ՀՆԱ-ի անկումը կկազմի 8,7 տոկոս
  • 2020-07-03
  • ԵԱՏՄ շրջանակում Հայաստանը մեկ տարով մաքսատուրքի արտոնություն է ստացել
  • 2020-07-03
  • 2019 թ. արձանագրված 7.6 տոկոս տնտեսական աճը լավ պաշար է 2020-ի համար
  • 2020-06-30
  • EBRD-ն ու UNWTO-ն կաջակցեն Հայաստանում զբոսաշրջության վերականգնմանը
  • 2020-06-30
  • ՀՀ-ը բարելավել է դիրքերը «Տնտեսական ազատության ինդեքսում»
  • 2020-06-28
  • 20 միլիոն ԱՄՆ դոլար կուղղվի COVID-19-ից տուժած ՄՓՄՁ-ների ֆինանսավորմանը
  • 2020-06-25
  • Ազգային ժողովն ամբողջությամբ ընդունել է գույքահարկի նոր համակարգ սահմանող օրինագիծը
  • 2020-06-25
  • Պետական օժանդակության 22-րդ ծրագիր

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր