Գների պետական կարգավորումը

Հեղինակ՝   Արտյոմ Աշիգով

Տնտեսությանը պետական միջամտության ամենատարածված օրինակներից է կառավարության կողմից որևէ ապրանքի գնի սահմանումը։ Երբ կառավարությունը չի պատրաստվում ընդունել շուկայում ձևավորված արդարացի գինը, նա սահմանում է գնային «հատակներ» կամ «առաստաղներ», որոնց հետևանքներն են ավելցուկային պահանջարկի կամ առաջարկի ի հայտ գալը։

 

Կառավարությունը կարող է անել դա տարբեր նկատառումներով։ Օրինակ, ելնելով այն բանից, որ կառավարությունը համարում է, որ գյուղատնտեսական ապրանքների գները շուկայականից ցածր են, նա (իհարկե ելնելով գյուղացիների/ֆերմերների շահերից) կսահմանի գյուղատնտեսական ապրանքների նվազագույն գներ, որոնք բարձր կլինեն ներկայիս գներից։

 

Դրա մեկ այլ օրինակ է նվազագույն աշխատավարձի սահմանումը, կամ որոշակի ապրանքների նվազագույն գների սահմանումը, որպեսզի այդ ապրանքներն արտադրող բնակչության խմբերի եկամուտներն աճեն։

 

Նվազագույն գնի սահմանման արդյունքում ապրանքի կամ ծառայության գինը կբարձրանա և շուկայում կառաջանա ավելցուկ։

 

Գոյություն ունի նաև հակառակ երևույթը։ Կառավարությունը մտածելով, որ ինչ-որ բանի գինն ավելի բարձր է, քան դրա իրական արժեքն է, սահմանում է առավելագույն գին։ Այսինքն՝ կառավարությունը որոշակի ապրանքերի համար սկսում է պահել առավելագույն գին, որը լինում է ավելի ցածր, քան շուկայական մրցակցության պայմաններում ձևավորված գինը։ Հաճախ գնային այս կարգավորումն իրականացվում է առաջին անհրաժեշտության ապրանքների և սննդամթերքի նկատմամբ՝ դրանք հասարակության ստորին խավերին նույնպես հասանելի դարձնելու համար։

 

Առավելագույն գին սահմանելու ձախողման ամենահայտնի օրինակներից է բենզինի գնի կարգավորումը ԱՄՆ-ում, որի արդյունքում բենզին արտադրողները պատրաստ էին վաճառել բենզինի սահմանափակ քանակություն տվյալ գնով[1]։ Արդյունքում առաջացել էր բենզինի արհեստական դեֆիցիտ։

 

Առավելագույն գնի սահմանման մեկ այլ օրինակ է բնակարանների վարձակալության գների կարգավորումը։ Օրինակ, սահմանելով առավելագույն գին բնակարանների վարձավճարների համար, կառավարությունն արհեստականորեն ստեղծում  է բնակարանների դեֆիցիտ (պակասուրդ), քանի որ վարձատուին չի հետաքրքրի իր բնակարանը վարձույթով տրամադրել 100 000 դրամով, եթե իրականում դրա ամսական վարձավճարը 350 000 դրամ է։ Չէ՞ որ նա տեղադրել է 1 մլն դրամ արժեքով կահույք, բնակարանն ունի սառնարան և օդորակիչ, երեք սենյակ ու պատշգամբ և գտնվում է քաղաքի կենտրոնում։ Մյուս կողմից 100 000 դրամ վարձավճարով բնակարանները հասանելի կլինեն շատ ավելի մեծ թվով անձանց, ինչի արդյունքում պահանջարկը կարող է մի քանի անգամ գերազանցել առաջարկին` հանգեցնելով խորը դեֆիցիտի (պակասուրդ)։

 

Ինչպես տեսնում ենք, կառավարության կողմից գնային կարգավորման քաղաքականության կիրառումը ունենում է բացառապես բացասական հետևանքներ։ Առաջին դեպքում (նվազագույն գնի սահմանում) ստեղծվում է ավելցուկ, ինչը մեր օրինակում կարճաժամկետում կհանգեցնի գյուղատնտեսական ապրանքների փչանալուն, իսկ երկարաժամկետում՝ արտադրության ծավալների կրճատման։ Երկրորդ դեպքը (առավելագույն գնի սահմանումը) կհանգեցնի բնակարանների դեֆիցիտի, իսկ երկարաժամկետում կարող է բերել նաև խտրականության ի հայտ գալուն։ Տան սեփականատերը տեսնելով, որ իր բնակարանը ցանկանում են վարձակալել 10 հոգի, կարող է լրացուցիչ պահանջներ դնել վարձակալողների համար։ Օրինակ, որ վարձակալը չծխի, ալկոհոլ չխմի, օտարերկրացի չլինի, չունենա երեխաներ, ընտանի կենդանիներ, լինի իգական սեռի, լինի ուսանող և այլն։ Նա հավանաբար կիջեցնի նաև սպասարկման որակը․ 3 տարին մեկ այլևս չի վերանորոգելու իր բնակարանը, չի փոխելու ջրի խողովակները և այլն։

 

Այսինքն՝ առավելագույն գների սահմանումը նաև թույլ չի տալիս վարձատուներին կատարել անհրաժեշտ ծախսեր ծառայությունների որակը պահելու համար։ Մյուս կողմից, օրինակ բնակարանների դեպքում, վարձավճարների պետական կարգավորումը կխոչընդոտի բնակարանաշինությանը, քանի շուկան կդառնա քիչ շահութաբեր, և ներդրումները դեպի այդ ոլորտ կնվազեն։

 

Գնային սահմանափակումները կարող են առաջարկվել լավ մտահղացումներից ելնելով, սակայն գործնականում դրանք չեն աշխատում։ Դրանց ձախողման հետևանքներից կարող է լինել նաև «ստվերային» շուկայի առաջացումը, երբ գնորդները, որոնք չեն հասցրել ձեռք բերել ապրանքը, ստիպված դրանք գնում են «սև» շուկայում։

 

[1] 1973 թվականի նավթային ճգնաժամ։ Հոկտեմբերի 17-ին Նավթ արտահանող երկրների արաբական կազմակերպության բոլոր անդամ-մասնակից երկրները (ինչպես նաև Եգիպտոսը և Սիրիան) հրաժարվեցին նավթ մատակարարել արաբա-իսրայելական պատերազմում Իսրայելին աջակցող երկրներին (Մեծ Բրիտանիա, Կանադա, Նիդեռլանդներ, ԱՄՆ, Ճապոնիա)։ Արդյունքում՝ մեկ տարվա ընթացքում նավթի գինը 3 դոլարից բարձրացավ մինչև 12 դոլար մեկ բարելի դիմաց։

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-03-10
  • Փոփոխություններ և լրացումներ են իրականացվել կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ միջոցառման մեջ
  • 2021-03-09
  • Պարզեցվել է էքպրես բեռների տեղափոխման ընթացակարգը
  • 2021-02-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-02-23
  • 2020թ․ Հայաստանի տնտեսական աճը` -7.6 տոկոս
  • 2021-02-17
  • Հաշվարկային փաստաթղթերի քանակի և արտացոլված շրջանառության աճ․ ՊԵԿ
  • 2021-02-04
  • ՀՀ կառավարությունը տեղաբաշխել է 750 միլիոն դոլար ծավալով եվրապարտատոմսեր
  • 2021-02-02
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը 5.5%
  • 2021-02-01
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-01-29
  • ԵԱՏՄ ազգային արժույթների դերը միջազգային հաշվարկներում
  • 2021-01-20
  • 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-01-15
  • Հայաստանի սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 3.7%
  • 2021-01-13
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-01-12
  • ԵԱԶԲ-ի աջակցությամբ AMX-ում կներդրվի առևտրային նոր համակարգ
  • 2021-01-12
  • 2021թ․ տնտեսական աճը Հայաստանում կկազմի 3,1%. ՀԲ
  • 2021-01-12
  • «Կոմիտաս-150» հուշադրամը` «Տարվա հուշադրամը» անվանակարգում
  • 2020-12-28
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7.2%
  • 2020-12-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 1.0 տոկոսային կետով. ԿԲ
  • 2020-12-04
  • Խնդրահարույց վարկերի աճը շատ ավելի փոքր է, քան պատմականորեն արձանագրվել է ցնցումների ժամանակ. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • Ներկայում և դիտարկելի ապագայում գնաճի անկառավարելի արագացման էական ռիսկեր չկան. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • 2019թ. Հայաստանում աղքատության մակարդակը գնահատվել է 26.4%։
  • 2020-11-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 6,7%
  • 2020-11-24
  • Կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականցնի գործառնություններ
  • 2020-09-25
  • Եվրահանձնաժողովը Covid-19-ի հետևանքները մեղմելու և դատական բարեփոխումների համար Հայաստանին կհատկացնի ընդհանուր 60 մլն եվրո
  • 2020-09-25
  • Հաստատվել է կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ ծրագիրը
  • 2020-09-24
  • ՀՀ ԿԲ նախագահի տեղակալ Ն․ Երիցյանի ելույթը խորհրդարանական լսումների ժամանակ
  • 2020-09-24
  • 2020 թվականի օգոստոսին` հուլիսի համեմատ աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 5 հազարով․ ՊԵԿ
  • 2020-09-22
  • Վարշավայի ֆոնդային բորսան մտադիր է ձեռք բերել Հայաստանի ֆոնդային բորսան
  • 2020-09-17
  • Ամփոփվել են պետական աջակցության 17-րդ միջոցառման 1-ին ու 2-րդ ծրագրերով դրամաշնորհային մրցույթների արդյունքները
  • 2020-09-17
  • «Համաշխարհային նորարարության համաթիվ 2020» զեկույցում Հայաստանը 3 տեղով բարելավել է իր դիրքը
  • 2020-09-16
  • Ֆինանսական վնասաբեր ծրագրերի գրոհները Հայաստանում ուժգնացել են
  • 2020-09-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը նվազեցվել է 0.25 տոկոսային կետով
  • 2020-09-10
  • Փոփոխություններ՝ պետական ռեգիստրի կողմից մատուցվող ծառայություններում
  • 2020-09-10
  • Մրցույթ COVID-19-ի դեմ պայքարում լավագույն թվային լուծումների համար
  • 2020-09-10
  • MasterCard-ը ԿԲ թվային արժույթի փորձարկման համար հարթակ է գործարկել
  • 2020-09-09
  • Անհրաժեշտ հմտությունները ըստ Համաշխարհային տնտեսական ֆորումի
  • 2020-09-04
  • ՀՀ կենտրոնական բանկն ընդլայնել է հրապարակվող վիճակագրական տեղեկատվության ցանկը
  • 2020-08-31
  • IDBank-ը դոլարային պարտատոմսերի 2020 թվականի 2-րդ թողարկումն է իրականացրել
  • 2020-08-31
  • Համաշխարհային ավտոարտադրողները $250 մլրդ-ի եկամուտ են կորցրել
  • 2020-08-28
  • Ֆինանսների նախարարության հանրային հաշվետվությունը հարկային համակարգում իրականացված բարեփոխումների վերաբերյալ
  • 2020-08-28
  • Քննարկվել են համընդհանուր հայտարարագրման իրականացման մեխանիզմները
  • 2020-08-27
  • Կառավարությունը հաստատել է Կապսի ջրամբարի ծրագրի շրջանակում հողերի ձեռքբերման և վերաբնակեցման միջոցառումները
  • 2020-08-27
  • Հաստատվել է Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացման 2020-2024թթ․-ի ռազմավարությունը
  • 2020-08-21
  • ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետը երեք տարով հետաձգելու արտոնություններ
  • 2020-08-20
  • Առաջատար բանկերի փորձը COVID-19-ի ընթացքում
  • 2020-08-18
  • Մեկնարկում է ՄԻԱՍԻՆ նախագիծը
  • 2020-08-14
  • Պետական օժանդակության 24-րդ միջոցառում
  • 2020-08-14
  • 22 միջոցառումներով շահառուներին հասանելի է դարձել ընդհանուր առմամբ 144,5 մլրդ դրամ
  • 2020-08-14
  • Կառավարությունը տրամադրել է հերթական արտոնությունները
  • 2020-08-13
  • Պետական օժանդակության 23-րդ ծրագիր
  • 2020-08-10
  • Կորոնավիրուսից տուժած 550 հազարից ավելի ֆիզիկական անձ օգտվել է վարկերի վերանայման հնարավորությունից
  • 2020-08-05
  • Գյուղոլորտում իրականացվող պետաջակցության ծրագրերի ընթացիկ արդյունքները
  • 2020-08-04
  • Հայաստանի ֆոնդային բորսայում ցուցակված պարտատոմսերն առաջին անգամ փոխցուցակվել են արտասահմանյան ֆոնդային բորսայում
  • 2020-08-04
  • Զգալի նվազել է պետության պարտքը տնտեսվարող սուբյեկտների նկատմամբ
  • 2020-08-03
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 21-րդ միջոցառման շահառու 12,857 տնտեսվարող ընդհանուր առմամբ ստացել է շուրջ 2.6 մլրդ դրամ
  • 2020-07-28
  • Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կդառնա խթանող՝ հակազդելով կորոնավիրուսի համավարակի (COVID-19) հետևանքներին
  • 2020-07-28
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն անփոփոխ՝ 4.50%
  • 2020-07-27
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ -7,5 տոկոս
  • 2020-07-27
  • Հյուրանոցային ոլորտում գործազրկությունը աննախադեպ է և գնալով աճում է
  • 2020-07-27
  • Համավարակի պատճառով առաջին դասարան գնալու պատրաստվող 40 միլիոն երեխա զրկվել է նախադպրոցական կրթությունից
  • 2020-07-24
  • Հեռահաղորդակցության չորս խոշոր խաղացողների հարկերը 47.8%-ով ավելացրել են առաջին կիսամյակում
  • 2020-07-23
  • Առաջինը տարածաշրջանում Հայփոստը գործարկում է դրամական փոխանցումների նոր համակարգ
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկել է 19-րդ հակաճգնաժամային միջոցառման հայտերի ընդունումը
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկում է մաքսային վարչարարության գնահատման ծրագիրը
  • 2020-07-23
  • ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունը և PwC Արմենիան համատեղ հետազոտություն են կատարել կորոնավիրուսի վերաբերյալ
  • 2020-07-21
  • ԱՃԹՆ-ի խորհուրդը Հայաստանին շնորհել է ամենաբարձր գնահատականը
  • 2020-07-20
  • 2020թ. առաջին կիսամյակի 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2020-07-19
  • Պետական աջակցության 1-ին և 2-րդ ծրագրերով բավարարվել է 17331 վարկային հայտ, տրամադրվել՝ ավելի քան 82 մլրդ դրամ
  • 2020-07-19
  • Հայաստանը վերացրել է ԵԱՏՄ երկներից պետգնումներում մասնակցելու խոչընդոտները
  • 2020-07-16
  • ԱԺ-ն քննարկեց թվայնացման համար աշխատանքային գրքույկների ներկայացման ժամկետը երկարաձգելու հարցը
  • 2020-07-16
  • Բորսայում կայացավ 60 միլիարդ դրամ ծավալի պետական պարտատոմսերի աննախադեպ աճուրդ
  • 2020-07-09
  • Խմիչքի արտադրության ոլորտում կիրականացվի 1,6 մլրդ դրամի ներդրումային ծրագիր
  • 2020-07-09
  • ՊԵԿ-ն ամփոփում է 2020 թվականի 1-ին կիսամյակում ապահովված եկամուտները
  • 2020-07-07
  • Համավարակի պատճառով եվրոգոտու պետությունների ՀՆԱ-ի անկումը կկազմի 8,7 տոկոս
  • 2020-07-03
  • ԵԱՏՄ շրջանակում Հայաստանը մեկ տարով մաքսատուրքի արտոնություն է ստացել
  • 2020-07-03
  • 2019 թ. արձանագրված 7.6 տոկոս տնտեսական աճը լավ պաշար է 2020-ի համար
  • 2020-06-30
  • EBRD-ն ու UNWTO-ն կաջակցեն Հայաստանում զբոսաշրջության վերականգնմանը
  • 2020-06-30
  • ՀՀ-ը բարելավել է դիրքերը «Տնտեսական ազատության ինդեքսում»
  • 2020-06-28
  • 20 միլիոն ԱՄՆ դոլար կուղղվի COVID-19-ից տուժած ՄՓՄՁ-ների ֆինանսավորմանը
  • 2020-06-25
  • Ազգային ժողովն ամբողջությամբ ընդունել է գույքահարկի նոր համակարգ սահմանող օրինագիծը
  • 2020-06-25
  • Պետական օժանդակության 22-րդ ծրագիր

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր