Շրջակա միջավայրի պահպանության «հրելու» մոտեցումը

Վերջին  տասնամյակում աշխարհի գրեթե բոլոր երկրները վճռական քայլեր են ձեռնարկում շրջակա միջավայրի պահպանության համար: Բոլորը մտահոգված են օդի և ջրի աղտոտվածությամբ, պեստիցիդների ու տոքսիկ քիմիական նյութերի տարածմամբ և կենդանիների որոշ տեսակների ոչնչացմամբ: Կառավարությունները մեծ գումարներ են ծախսում մարդկանց առողջությունը բարելավելու և բնական միջավայրի վրա բացասական ազդեցությունը նվազեցնելու հույսով: Ավելի քիչ աղտոտվածության համար պայքարը կանխել է հարյուր հազարավոր վաղաժամ մահեր և միլիոնավոր հիվանդություններ: Շրջակա միջավայրի պահպանությանն ուղղված գործողությունները հիմնականում հեռու են «հրելու» մոտեցումից:

 

(Տնտեսագիտության վարքագծային տեսության տարր է «հրելու» կամ «nudge» մոտեցումը, որն առաջարկում է ազդել խմբային և անհատական ​​որոշումներ կայացնելու գործընթացի վրա անուղղակի ցուցումների միջոցով: Համաձայն այս տեսության՝ գործողության «հրելը» ոչ պակաս արդյունավետ է, քան առաջարկությունը կամ ստիպողաբար գործողություն կատարելը: «Հրելու» տեսությունը հայտնի դարձավ Ռ. Տալերի և Կ. Սանշտեյնի «Nudge. ինչպես կատարելագործել առողջության, հարստության և երջանկության վերաբերյալ մեր որոշումները» գրքի շնորհիվ, որը հրատարակվել է 2008 թ.: Նրանք «հրելը» սահմանեցին հետևյալ կերպ. «հրելը» որոշումներ կայացնելու ցանկացած կողմ է, որը մարդկանց խրախուսում է որոշակի ձևով փոխել իրենց պահվածքը՝ առանց ընտրության որևէ սահմանափակության: Հրելը կոչվում է պարզ, եթե դրանից հեշտությամբ կարելի է խուսափել: Հրելը արգելք չէ: Օրինակ ՝ աչքի մակարդակով միրգը դնելը համարվում է «հրել», իսկ վնասակար սննդի արգելքը՝ ոչ):

 

Մենք քաջ գիտակցում ենք, որ շրջակա միջավայրի պահպանության խնդրի դեպքում «հրելը» կարող է ընկալվել որպես մկան թակարդի միջոցով առյուծ բռնելու գործողություն: Երբ օդը կամ ջուրը շատ աղտոտված են, ցանկացած հետազոտություն կհաստատի, որ աղտոտվածության աղբյուրը վնաս է հասցնում նրանց, ովքեր խմում կամ շնչում են: Նույնիսկ լիբերալիզմի կողմնակիցները կհամաձայնեն. երբ առկա են նման արտաքին էֆեկտներ, չի կարելի հույսը դնել միայն շուկայի գործողությունների վրա: Աղտոտվածության աղբյուրները (մենք ենք) չեն փոխհատուցում շրջակա միջավայրին հասցրած վնասը: Իրենց հերթին տուժածները (նույնպես մենք ենք) սովորաբար զրկված են աղտոտվածության մեջ մեղավորի հետ պայմանավորվածության որևէ հնարավորությունից, որպեսզի նրանք վերացնեն իրենց գործողությունների հետևանքները: Երբ գործառնական ծախսերը (տեխնիկական տերմին է ինքնուրույն համաձայնեցման հասնելու ծախսերը սահմանելու համար) բարձր են, պետության կողմից ազդեցությունը դառնում է անխուսափելի:

 

Շրջակա միջավայրը հարմար է որպես ընտրության ճարտարապետության գլոբալ համակարգի արդյունք ընդունել, երբ որոշումներ կայացնում են ամենատարբեր սուբյեկտները` սկսած սպառողներից մինչև խոշոր կորպորացիաներ և պետություն: Գոյություն ունի երկու խնդիր, որոնք խորացնում են շրջակա միջավայրի պահպանության հարցը: Նախ, խթանները բաշխված են ոչ ճիշտ: Եթե մեր ներկայիս սպառողական հարաբերությունների արդյունքում հաջորդ տարի շրջակա միջավայրին վնաս հասնի, մեզ վրա դա ոչ մի ձև չի անդրադառնա: Սա սովորաբար անվանում են համայնքի տրագեդիա: Յուրաքանչյուր ֆերմեր կովերի գլխաքանակն ավելացնելու խթան ունի, քանի որ նա օգուտ է ստանում նոր կենդանիներից, և նրա ծախսերը նվազագույնն են: Սակայն բոլոր ֆերմերների կովերը միասին ոչնչացնում են արոտավայրերը: Նրանց տերերը պետք է այդ խնդրից խուսափելու եղանակ գտնեն: Հնարավոր է, ֆերմերները պետք է պայմանավորվեն յուրաքանչյուրի կողմից ձեռքբերվող լրացուցիչ կովերի քանակի սահմանափակման համար: Նման խնդիրը սուր է ձկնարդյունաբերության մեջ:

 

Երկրորդ խնդիրը, որը մեծացնում է աղտոտվածությունը. մարդիկ չեն ստանում շրջակա միջավայրի վրա ազդող իրենց գործողությունների հետադարձ կապը: Եթե էներգիայի մեր օգտագործումն առաջացնում է օդի կամ ջրի աղտոտվածություն, մենք հազիվ թե դրանում անընդհատ հաշվետու ենք ինքներս մեզ: Նույնիսկ, եթե տեղյակ ենք էլեկտրաէներգիայի ծախսի և շրջակա միջավայրի աղտոտվածության միջև կապի մասին, ամենայն հավանականությամբ, մենք մեր վարքը չենք փոխի: Քիչ հավանական է, որ նրանք, ովքեր մի քանի շաբաթ օդորակիչը տանը թողնում են միացրած, գոնե երբեմն մտածում են իրենց սեփական և հանրային ծախսի կամ վնասի մասին: Այսպիսով, շրջակա միջավայրի խնդրին անդրադառնանք ընտրության ճարտարապետության երկու տեսանկյունից՝ խթաններ և հետադարձ կապ:

 

Խթանների բարելավում

Եթե խթանները համաձայնեցված չեն, պետությունը կարող է փորձել դրանք վերախմբավորել: Գոյություն ունի շրջակա միջավայրի պահպանության երկու լայն մոտեցում: Առաջինը՝ աղտոտվածության աղբյուրները հարկել և կիրառել համապատասխան տուգանքներ: Օրինակ, «ջերմոցային» գազերի արտանետման հարկումը հավանության է արժանացել էկոլոգների և տնտեսագետների կողմից:

 

Երկրորդ մոտեցումն անվանում են արտանետումների վաճառքի և բացարձակ սահմանափակության համակարգ: Աղտոտվածության մեղավորները ստանում են կամ գնում են արտանետումների սահմանափակ իրավունք: Այդ քվոտաները այնուհետև շրջանառվում են շուկայում:

 

Դեպքերի մեծամասնության ժամանակ աղտոտվածության խնդիրը լուծելու համար անհրաժեշտ է հարկել այն գործունեությունը, որը վնաս է հասցնում շրջակա միջավայրին: Տոքսիկ արտադրության հետ կապված ապրանքների գները արդյունքում կբարձրանան և դրանց սպառումը կնվազի: Օրինակ, բենզինի հարկի բարձրացումը վերջին հաշվով վարորդներին կստիպի գնել վառելիքի ավելի խնայող ծախսով ավտոմեքենա կամ հրաժարվել մեքենայով անընդհատ երթևեկելուց կամ թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը: Արդյունքում, գլոբալ տաքացմանը վտանգ ներկայացնող ածխաթթու գազի արտանետումը կնվազի: Բացի այդ, վառելիքի գնի բարձրացումը մեքենաներ արտադրողներին կխթանի արտադրել ավելի առաջատար տեխնոլոգիաներ: Կառաջանան նոր տնտեսական մոդելներ:

 

Հետադարձ կապը և ինֆորմացիան

Չնայած, մեր կարծիքով, շրջակա միջավայրի պաշտպանության գործում ամենակարևոր քայլը «ճիշտ» գների սահմանումն է, այսինքն՝ խթանները, այս մոտեցումը դժվար է իրագործել գործնականում: Երբ ընտրողները բողոքում են բենզինի բարձր գներից, քաղաքական գործիչները դժվարանում են համախմբվել հանուն որոշման, որն էլ ավելի կբարձրացնի գները: Հիմնական պատճառն այն է, որ աղտոտվածության ծախսերը թաքնված են, իսկ բենզինի գինն ակնհայտ է:

 

Այդ իսկ պատճառով, գների վրա ազդեցությունից բացի կարելի է ձեռնարկել «հրելու» նման քայլեր: Կարևոր է սպառողների հետ հետադարձ կապի բարելավումը: Վերջինս ենթադրում է տեղեկատվության և մարդկանց դրանց հասցնելու միջոցների կատարելագործում: Ամբողջ աշխարհում տվյալների բացահայտումն օգտագործվում է որպես պետական վերահսկողության միջոց: ԱՄՆ-ում ծխելու ռիսկի մասին պարտադիր տեղեկատվության տարածումը ներդրվել է 1964թ. և մոդիֆիկացվել է 1969թ. և 1984թ.: Սա, երևի, տեղեկատվության բացահայտման ամենահայտնի օրինակներից է: Մյուս կարևոր մոտեցումն է ապրանքների մակնշումը: Ածխածնի մակնշումը ներկայումս կիրառվում է մի շարք երկրներում՝ Մեծ Բրիտանիայում, Շվեդիայում, Ֆրանսիայում և այլն: 2007թ. հունվարին Tesco-ն (Մեծ Բրիտանիայի սուպերմարկետների խոշորագույն ցանցերից մեկը) հայտարարեց իր 70,000 արտադրանքի համար ածխածնի մակնշման ծրագրի մեկնարկի մասին: Իսկ «Մարքս և Սպենսեր» ընկերությունը (բրիտանական մթերային խանութների մեկ այլ ցանց) սկսել է մակնշել իր ներմուծված ապրանքներն ինքնաթիռի պատկերով՝ մթնոլորտային արտանետումների տեսանկյունից օդային փոխադրումների օգտագործման առավել «աղտոտող» միջոցը նշելու համար: Նպատակն է ուշադրություն հրավիրել գլոբալ տաքացման վրա: Համաձայն մակնշման ծրագրի, որոշակի տիպի ապրանքների` ըմպելիքներից մինչև լվացող միջոցներ վրա պետք է լինի դրանց արտադրության և առաքման հետևանքով ածխածնի կամ ջերմոցային գազերի արտանետումների քանակի վերաբերյալ մակնշում:

 

Տեխնոլոգիական նորամուծությունների շնորհիվ հնարավոր է ակնկալել հետադարձ կապի մեթոդների արագ զարգացում և խորացում:

 

Սպառողների կողմից էլեկտրաէներգիա խնայելու հակումը  խթանելու համար Southern California Edison կողմից օգտագործվել է հետաքրքիր տեխնիկա: Նախկինում սպառված էներգիայի քանակի մասին էլեկտրոնային փոստով կամ SMS հաղորդագրություններով մարդկանց տեղեկացնելու փորձերը չեն հանգեցրել ակնկալվող արդյունքների: Արդյունքում, որոշվել է նրանց փոքրիկ գնդիկ հանձնել, որը կարմիր է  դառնում էներգիայի շատ սպառման և կանաչ՝ քիչ սպառման դեպքում: Մի քանի շաբաթվա ընթացքում գնդիկի սեփականատերերը նվազեցրել են էլեկտրաէներգիայի սպառումը 40%-ով: Թարթող կարմիր գնդիկը գրավում է ուշադրությունը և խթանում էներգիայի սպառման նվազմանը:

 

Խնդիրն այն է, որ էներգիան անտեսանելի է: Մարդիկ չեն նկատում, որ շատ են սպառում: Սա է հենց գյուտի հանճարեղությունը. գնդիկը թույլ է տալիս տեսողականորեն ընկալել էլեկտրաէներգիայի սպառումը:

 

«Հրելու» նման ծրագրերի օրինակները շատ են: Անկախ նրանից, թե պետությունը որոշում կկայացնի օգտագործել «հրելու», խթանման վրա հիմնված համակարգ թե ոչ, դա կարող է օգնել նվազեցնել էներգիայի սպառումը, կրճատել ջերմոցային գազերի արտանետումները և նպաստել շրջակա միջավայրի պահպանությանը:

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-03-10
  • Փոփոխություններ և լրացումներ են իրականացվել կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ միջոցառման մեջ
  • 2021-03-09
  • Պարզեցվել է էքպրես բեռների տեղափոխման ընթացակարգը
  • 2021-02-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-02-23
  • 2020թ․ Հայաստանի տնտեսական աճը` -7.6 տոկոս
  • 2021-02-17
  • Հաշվարկային փաստաթղթերի քանակի և արտացոլված շրջանառության աճ․ ՊԵԿ
  • 2021-02-04
  • ՀՀ կառավարությունը տեղաբաշխել է 750 միլիոն դոլար ծավալով եվրապարտատոմսեր
  • 2021-02-02
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը 5.5%
  • 2021-02-01
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-01-29
  • ԵԱՏՄ ազգային արժույթների դերը միջազգային հաշվարկներում
  • 2021-01-20
  • 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-01-15
  • Հայաստանի սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 3.7%
  • 2021-01-13
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-01-12
  • ԵԱԶԲ-ի աջակցությամբ AMX-ում կներդրվի առևտրային նոր համակարգ
  • 2021-01-12
  • 2021թ․ տնտեսական աճը Հայաստանում կկազմի 3,1%. ՀԲ
  • 2021-01-12
  • «Կոմիտաս-150» հուշադրամը` «Տարվա հուշադրամը» անվանակարգում
  • 2020-12-28
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7.2%
  • 2020-12-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 1.0 տոկոսային կետով. ԿԲ
  • 2020-12-04
  • Խնդրահարույց վարկերի աճը շատ ավելի փոքր է, քան պատմականորեն արձանագրվել է ցնցումների ժամանակ. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • Ներկայում և դիտարկելի ապագայում գնաճի անկառավարելի արագացման էական ռիսկեր չկան. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • 2019թ. Հայաստանում աղքատության մակարդակը գնահատվել է 26.4%։
  • 2020-11-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 6,7%
  • 2020-11-24
  • Կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականցնի գործառնություններ
  • 2020-09-25
  • Եվրահանձնաժողովը Covid-19-ի հետևանքները մեղմելու և դատական բարեփոխումների համար Հայաստանին կհատկացնի ընդհանուր 60 մլն եվրո
  • 2020-09-25
  • Հաստատվել է կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ ծրագիրը
  • 2020-09-24
  • ՀՀ ԿԲ նախագահի տեղակալ Ն․ Երիցյանի ելույթը խորհրդարանական լսումների ժամանակ
  • 2020-09-24
  • 2020 թվականի օգոստոսին` հուլիսի համեմատ աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 5 հազարով․ ՊԵԿ
  • 2020-09-22
  • Վարշավայի ֆոնդային բորսան մտադիր է ձեռք բերել Հայաստանի ֆոնդային բորսան
  • 2020-09-17
  • Ամփոփվել են պետական աջակցության 17-րդ միջոցառման 1-ին ու 2-րդ ծրագրերով դրամաշնորհային մրցույթների արդյունքները
  • 2020-09-17
  • «Համաշխարհային նորարարության համաթիվ 2020» զեկույցում Հայաստանը 3 տեղով բարելավել է իր դիրքը
  • 2020-09-16
  • Ֆինանսական վնասաբեր ծրագրերի գրոհները Հայաստանում ուժգնացել են
  • 2020-09-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը նվազեցվել է 0.25 տոկոսային կետով
  • 2020-09-10
  • Փոփոխություններ՝ պետական ռեգիստրի կողմից մատուցվող ծառայություններում
  • 2020-09-10
  • Մրցույթ COVID-19-ի դեմ պայքարում լավագույն թվային լուծումների համար
  • 2020-09-10
  • MasterCard-ը ԿԲ թվային արժույթի փորձարկման համար հարթակ է գործարկել
  • 2020-09-09
  • Անհրաժեշտ հմտությունները ըստ Համաշխարհային տնտեսական ֆորումի
  • 2020-09-04
  • ՀՀ կենտրոնական բանկն ընդլայնել է հրապարակվող վիճակագրական տեղեկատվության ցանկը
  • 2020-08-31
  • IDBank-ը դոլարային պարտատոմսերի 2020 թվականի 2-րդ թողարկումն է իրականացրել
  • 2020-08-31
  • Համաշխարհային ավտոարտադրողները $250 մլրդ-ի եկամուտ են կորցրել
  • 2020-08-28
  • Ֆինանսների նախարարության հանրային հաշվետվությունը հարկային համակարգում իրականացված բարեփոխումների վերաբերյալ
  • 2020-08-28
  • Քննարկվել են համընդհանուր հայտարարագրման իրականացման մեխանիզմները
  • 2020-08-27
  • Կառավարությունը հաստատել է Կապսի ջրամբարի ծրագրի շրջանակում հողերի ձեռքբերման և վերաբնակեցման միջոցառումները
  • 2020-08-27
  • Հաստատվել է Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացման 2020-2024թթ․-ի ռազմավարությունը
  • 2020-08-21
  • ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետը երեք տարով հետաձգելու արտոնություններ
  • 2020-08-20
  • Առաջատար բանկերի փորձը COVID-19-ի ընթացքում
  • 2020-08-18
  • Մեկնարկում է ՄԻԱՍԻՆ նախագիծը
  • 2020-08-14
  • Պետական օժանդակության 24-րդ միջոցառում
  • 2020-08-14
  • 22 միջոցառումներով շահառուներին հասանելի է դարձել ընդհանուր առմամբ 144,5 մլրդ դրամ
  • 2020-08-14
  • Կառավարությունը տրամադրել է հերթական արտոնությունները
  • 2020-08-13
  • Պետական օժանդակության 23-րդ ծրագիր
  • 2020-08-10
  • Կորոնավիրուսից տուժած 550 հազարից ավելի ֆիզիկական անձ օգտվել է վարկերի վերանայման հնարավորությունից
  • 2020-08-05
  • Գյուղոլորտում իրականացվող պետաջակցության ծրագրերի ընթացիկ արդյունքները
  • 2020-08-04
  • Հայաստանի ֆոնդային բորսայում ցուցակված պարտատոմսերն առաջին անգամ փոխցուցակվել են արտասահմանյան ֆոնդային բորսայում
  • 2020-08-04
  • Զգալի նվազել է պետության պարտքը տնտեսվարող սուբյեկտների նկատմամբ
  • 2020-08-03
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 21-րդ միջոցառման շահառու 12,857 տնտեսվարող ընդհանուր առմամբ ստացել է շուրջ 2.6 մլրդ դրամ
  • 2020-07-28
  • Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կդառնա խթանող՝ հակազդելով կորոնավիրուսի համավարակի (COVID-19) հետևանքներին
  • 2020-07-28
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն անփոփոխ՝ 4.50%
  • 2020-07-27
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ -7,5 տոկոս
  • 2020-07-27
  • Հյուրանոցային ոլորտում գործազրկությունը աննախադեպ է և գնալով աճում է
  • 2020-07-27
  • Համավարակի պատճառով առաջին դասարան գնալու պատրաստվող 40 միլիոն երեխա զրկվել է նախադպրոցական կրթությունից
  • 2020-07-24
  • Հեռահաղորդակցության չորս խոշոր խաղացողների հարկերը 47.8%-ով ավելացրել են առաջին կիսամյակում
  • 2020-07-23
  • Առաջինը տարածաշրջանում Հայփոստը գործարկում է դրամական փոխանցումների նոր համակարգ
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկել է 19-րդ հակաճգնաժամային միջոցառման հայտերի ընդունումը
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկում է մաքսային վարչարարության գնահատման ծրագիրը
  • 2020-07-23
  • ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունը և PwC Արմենիան համատեղ հետազոտություն են կատարել կորոնավիրուսի վերաբերյալ
  • 2020-07-21
  • ԱՃԹՆ-ի խորհուրդը Հայաստանին շնորհել է ամենաբարձր գնահատականը
  • 2020-07-20
  • 2020թ. առաջին կիսամյակի 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2020-07-19
  • Պետական աջակցության 1-ին և 2-րդ ծրագրերով բավարարվել է 17331 վարկային հայտ, տրամադրվել՝ ավելի քան 82 մլրդ դրամ
  • 2020-07-19
  • Հայաստանը վերացրել է ԵԱՏՄ երկներից պետգնումներում մասնակցելու խոչընդոտները
  • 2020-07-16
  • ԱԺ-ն քննարկեց թվայնացման համար աշխատանքային գրքույկների ներկայացման ժամկետը երկարաձգելու հարցը
  • 2020-07-16
  • Բորսայում կայացավ 60 միլիարդ դրամ ծավալի պետական պարտատոմսերի աննախադեպ աճուրդ
  • 2020-07-09
  • Խմիչքի արտադրության ոլորտում կիրականացվի 1,6 մլրդ դրամի ներդրումային ծրագիր
  • 2020-07-09
  • ՊԵԿ-ն ամփոփում է 2020 թվականի 1-ին կիսամյակում ապահովված եկամուտները
  • 2020-07-07
  • Համավարակի պատճառով եվրոգոտու պետությունների ՀՆԱ-ի անկումը կկազմի 8,7 տոկոս
  • 2020-07-03
  • ԵԱՏՄ շրջանակում Հայաստանը մեկ տարով մաքսատուրքի արտոնություն է ստացել
  • 2020-07-03
  • 2019 թ. արձանագրված 7.6 տոկոս տնտեսական աճը լավ պաշար է 2020-ի համար
  • 2020-06-30
  • EBRD-ն ու UNWTO-ն կաջակցեն Հայաստանում զբոսաշրջության վերականգնմանը
  • 2020-06-30
  • ՀՀ-ը բարելավել է դիրքերը «Տնտեսական ազատության ինդեքսում»
  • 2020-06-28
  • 20 միլիոն ԱՄՆ դոլար կուղղվի COVID-19-ից տուժած ՄՓՄՁ-ների ֆինանսավորմանը
  • 2020-06-25
  • Ազգային ժողովն ամբողջությամբ ընդունել է գույքահարկի նոր համակարգ սահմանող օրինագիծը
  • 2020-06-25
  • Պետական օժանդակության 22-րդ ծրագիր

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր