2019-07-10

Կառլ Մարքսի մեծ սխալը

(թարգմանությունը “Free Market Economics” գրքից)

Բեջամին Ֆ. Ֆեյրլես, Ելույթ Փենսիլվանիա նահանգի Առեւտրի պալատի 35-րդ տարեկան ժողովին (22 հոկտեմբերի, 1952 թ.)

 

Կառլ Մարքսը հիմնովին մերժել է երկրի վրա գոյություն ունեցող միակ տնտեսակարգը, որում բանվորներին հնարավորություն է տրված ձեռք բերելու, վերահսկելու եւ ուղղակիորեն կառավարելու արտադրական ձեռնարկությունները։ Եւ Մարքսի հետեւորդների համար որքան էլ սա ցնցող հնչի, այդ համակարգը կապիտալիզմն է։

 

Այստեղ՝ Ամերիկայում, սեփականությունն անդադար անցնում է մի ձեռքից մյուսը, քանի որ խոշորագույն եւ կարեւորագույն արտադրությունների սեփականության իրավունքը վաճառվում է ամեն օր, փոքր մասնաբաժիններով, ֆոնդային բորսայում։ Ուստի եթե այս երկրում բանվորներն իսկապես ցանկանում են տեր դառնալ արտադրամիջոցներին, սա կարող են անել շատ պարզ ձեւով։

 

Դրա համար կարիք չկա զենքի ուժով գրավելու իշխանությունը, կարիք չկա նույնիսկ ընտրություններ հաղթելու։ Պետք է միայն մեկ բան՝ ազատ շուկայում գնել այն կորպորացիայի բաժնետիրական դրամագլուխը, որը ցանկանում են ունենալ իբրեւ սեփականություն, ճիշտ այնպես, ինչպես բազում տասնամյակներ շարունակ արել եւ անում են միլիոնավոր այլ ամերիկացիներ։

 

Պատկերացնում եմ, թե ինչպես ոմանք կասեն՝ «Օ՜, տեսականորեն սա հրաշալի է, բայց գործնականում, իհարկե, անհնարին։ Բանվորների ոչ մի խումբ երբեք չի կարող գնել այսօրվա մեր ունեցած բազմամիլիոնանոց կորպորացիաները»։

 

Այս հարցին հետամուտ՝ վերջերս մի շատ պարզ թվաբանություն արեցի։ Արդյունքը ձեզ գուցե թվա նույնքան ապշեցուցիչ, որքան եւ ինձ։ Արդի շուկայական գներով՝ U.S. Steel կորպորացիայի բանվորները կկարողանան գնել դրա՝ շրջանառության մեջ մտցված սովորական բաժնետոմսերի ամբողջ ծավալը նույնքան հեշտորեն եւ նույնքան էժան, որքան քիչ ավելի թանկ ավտոմեքենա գնելիս։

 

Մենք մոտ 300,000 աշխատող ունենք։ Եւ սա, իհարկե, միայն պողպատագործները չեն, այլ բոլորը՝ ներառյալ ինձ։ Միահամուռ ուժերով նրանք կարող են գնել կորպորացիայի՝ շրջանառության մեջ մտցված սովորական բաժնետոմսերի ողջ ծավալը՝ հայթայթելով յուրաքանչյուրն ընդամենը 87 բաժնետոմս, ինչը ներկայիս գնով կազմում է 3,500 դոլարից պակաս։ Այժմյան աշխատավարձի պարագայում միջին պողպատագործն այդ գումարը վաստակում է մոտ տասն ամսում։

 

Տասը դոլար

 

Ներդնելով յուրաքանչյուրը շաբաթական 10 դոլար (իսկ դա մոտ այնքան է, որքան մեր բանվորները ստանում են իբրեւ հավելավճար ռոճիկի վերջին բարձրացման արդյունքում)՝ U.S. Steel կորպորացիայի աշխատողները յոթ տարուց պակաս ժամանակում կարող են գնել շրջանառության մեջ մտցված սովորական բաժնետոմսերի ամբողջ ծավալը եւ, բացի համեմատաբար փոքր ֆիքսված գումարի, որը վճարվում է որպես շահաբաժին արտոնյալ բաժնետոմսերի դիմաց, նրանք օրինական իրավունք կունենան ստանալու ամբողջ այսպես կոչված «ուռճացված շահույթը», որի մասին այդքան լսել են։ Վախենամ, սակայն, որ այդ պահին իսկ նրանք դեմ առնեն անչափ հիասթափեցնող մի անակնկալի. ներկայիս տոկոսադրույքով՝ 87 բաժնետոմսի տարեկան շահաբաժինն ընդամենը 261 դոլար է։

 

Սակայն U.S. Steel-ը վերահսկելու համար աշխատողները կարիք չեն ունենա գնելու յուրաքանչյուրը 87 բաժնետոմս. հարկ է ընդամենը ձեռք բերել այն մասնաբաժինը, որով կապահովեն ձայների մեծամասնություն։ Դրանից հետո կկարողանան ընտրել սեփական տնօրենների խորհուրդը, աշխատանքից ազատել ներկայիս ղեկավար կազմը, իմ փոխարեն նշանակել իրենց նախագահին եւ բիզնեսը վարել սեփական քմահաճույքի համաձայն։

 

Բայց նախքան այս հեռանկարով անչափ ոգեւորվելը, այնուամենայնիվ զգուշացնեմ, որ այս ամենով հանդերձ նույնիսկ՝ նրանք, միւենույն է, չեն դառնա իրենց տերը, քանի որ ամերիկյան յուրաքանչյուր բիզնեսի տերուտիրականը դրա հաճախորդներն են։ Եւ եթե այդ հաճախորդները գոհ չլինեն ապրանքի որակից ու գնից, չեն լինի ո՛չ բիզնեսը, ո՛չ աշխատատեղերը։ Բայց եթե նոր սեփականատերերը հաջողեցնեն գոհ ու երջանիկ պահել իրենց հաճախորդներին, կարող են վարվել ինչպես ցանկանան։

 

Եթե ամերիկացի բանվորները երբեւէ իսկապես տեր դարձած լինեին մեր արտադրամիջոցներին, բոլորս շատ արագ կսովորեինք որոշ պարզ ու հիմնարար տնտեսական ճշմարտություններ, որոնք զարմանալիորեն հասու չեն դարձել հսկայական թվով մարդկանց։ Բոլորս կհասկանայինք, որ սեփականատիրոջ եւ բանվորի միջեւ եկամտի բաշխման շուրջ անվերջ հակամարտությունն ամենամեծ եւ կատարելագույն անմտությունն է։

 

U.S. Steel կորպորացիայի ընդհանուր գումարից, որը բանվորներն ու սեփականատերերն անցյալ տարի բաշխել են իրար միջեւ, ավելի քան 92 տոկոսն ուղղվել է աշխատողներին, եւ միայն 8 տոկոսից պակասն է բաժին հասել սեփականատերերին։ Այդուհանդերձ, այս փոքր մասնաբաժինը, որը գնացել է սեփականատերերին, «վարձույթի» այն ամբողջ վճարն է հենց, որը մենք նրանց վճարել ենք միլիարդավոր դոլարներ արժեցող գործարանների, հնոցների ու սարքավորումների համար, որոնք շահագործել ենք պողպատ արտադրելիս։ Չլինեին այդ հարմարությունները, մեր ո՛չ մի բանվոր, անշուշտ, ո՛չ մի պողպատ էլ չէր արտադրի։

 

Ապշեցուցիչ փաստ

 

Դիցուք, բանվորները վերցնում են այն ամենը, ինչ սեփականատերերը ստանում են այս գործիքների շահագործման դիմաց, եւ ենթադրենք, որ նրանք հիմնովին եւ առհավետ սրբում-տանում են բոլոր հնարավոր շահաբաժինները։ Հարց՝ որքա՞ն կստանա նրանցից յուրաքանչյուրը։ Պատասխան՝ օրական մեկ դոլարից էլ պակա՛ս։ Սակայն այդ միջոցին դա կկործանի ընկերությունը, կփոշիացնի աշխատատեղերը, անսահման վնաս կբերի ազգային տնտեսության հսկայական սեկտորի եւ կզրոյացնի այն խնայողությունները, որոնք ավելի քան 275,000 ամերիկացիներ ներդրել են մեր բիզնեսում։

 

Եւ հանուն ինչի՞, յուրաքանչյուրին շաբաթական երեք բլոկ ծխախոտի՞…

 

Ամերիկյան բանվորները երբեք չեն բարելավի իրենց կենսամակարդակը՝ ճանկելով այն նվազ մասնաբաժինը, որը ստանում է սեփականատերը։ Նրանք իրենց դիրքը կբարելավեն միայն ավելի շատ արտադրելով, քանի որ եթե արտադրենք ավելի մեծ քանակով բարիքներ, ապա ավելի շատ կունենանք դրանից՝ մեր միջեւ կիսելու համար, իսկ եթե արտադրենք պակաս, պակաս կլինեն ե՛ւ կիսելիքը, ե՛ւ ապրուստի միջոցները։

 

Սա է, ահա, հարցի պարզ՝ տնտեսական ճշմարտությունը։ Ավելի լավ ապրելու համար մենք պետք է ավելին արտադրենք, բայց արտադրությունն ինքնին ոչ թե ընդհարման, այլ թիմային աշխատանքի արգասիք է։ Հնարավոր չէ արտադրել որեւէ բան՝ օրավուր կռվելով եւ ատելով միմյանց, քանի որ այդպես սոսկ կործանում ենք ինքներս մեզ։ Արտադրության լիակատար մակարդակի կկարողանանք հասնել միայն երբ սկսենք գիտակցել, որ բանվորի եւ սեփականատիրոջ շահերը հակադիր չեն միմյանց, այլ՝ նույնական, եւ որ ամերիկյան ձեռնարկատիրության պայմաններում անհնարին է, որ մեկը երկար ժամանակ բարգավաճի, քանի մյուսը տառապում է։

 

 Թարգմանիչ` Վազգեն Ղազարյան

Դիտվել է՝ * անգամ

Լրահոս

  • 2021-03-10
  • Փոփոխություններ և լրացումներ են իրականացվել կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ միջոցառման մեջ
  • 2021-03-09
  • Պարզեցվել է էքպրես բեռների տեղափոխման ընթացակարգը
  • 2021-02-26
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-02-23
  • 2020թ․ Հայաստանի տնտեսական աճը` -7.6 տոկոս
  • 2021-02-17
  • Հաշվարկային փաստաթղթերի քանակի և արտացոլված շրջանառության աճ․ ՊԵԿ
  • 2021-02-04
  • ՀՀ կառավարությունը տեղաբաշխել է 750 միլիոն դոլար ծավալով եվրապարտատոմսեր
  • 2021-02-02
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը 5.5%
  • 2021-02-01
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7,5%
  • 2021-01-29
  • ԵԱՏՄ ազգային արժույթների դերը միջազգային հաշվարկներում
  • 2021-01-20
  • 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2021-01-15
  • Հայաստանի սպառողական շուկայում 12-ամսյա գնաճը կազմել է 3.7%
  • 2021-01-13
  • ՀՀ կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականացնի գործառնություններ
  • 2021-01-12
  • ԵԱԶԲ-ի աջակցությամբ AMX-ում կներդրվի առևտրային նոր համակարգ
  • 2021-01-12
  • 2021թ․ տնտեսական աճը Հայաստանում կկազմի 3,1%. ՀԲ
  • 2021-01-12
  • «Կոմիտաս-150» հուշադրամը` «Տարվա հուշադրամը» անվանակարգում
  • 2020-12-28
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 7.2%
  • 2020-12-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը բարձրացվել է 1.0 տոկոսային կետով. ԿԲ
  • 2020-12-04
  • Խնդրահարույց վարկերի աճը շատ ավելի փոքր է, քան պատմականորեն արձանագրվել է ցնցումների ժամանակ. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • Ներկայում և դիտարկելի ապագայում գնաճի անկառավարելի արագացման էական ռիսկեր չկան. ԿԲ
  • 2020-12-03
  • 2019թ. Հայաստանում աղքատության մակարդակը գնահատվել է 26.4%։
  • 2020-11-25
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ – 6,7%
  • 2020-11-24
  • Կենտրոնական բանկը ՀՀ արտարժութային շուկայում կիրականցնի գործառնություններ
  • 2020-09-25
  • Եվրահանձնաժողովը Covid-19-ի հետևանքները մեղմելու և դատական բարեփոխումների համար Հայաստանին կհատկացնի ընդհանուր 60 մլն եվրո
  • 2020-09-25
  • Հաստատվել է կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 25-րդ ծրագիրը
  • 2020-09-24
  • ՀՀ ԿԲ նախագահի տեղակալ Ն․ Երիցյանի ելույթը խորհրդարանական լսումների ժամանակ
  • 2020-09-24
  • 2020 թվականի օգոստոսին` հուլիսի համեմատ աշխատատեղերն ավելացել են շուրջ 5 հազարով․ ՊԵԿ
  • 2020-09-22
  • Վարշավայի ֆոնդային բորսան մտադիր է ձեռք բերել Հայաստանի ֆոնդային բորսան
  • 2020-09-17
  • Ամփոփվել են պետական աջակցության 17-րդ միջոցառման 1-ին ու 2-րդ ծրագրերով դրամաշնորհային մրցույթների արդյունքները
  • 2020-09-17
  • «Համաշխարհային նորարարության համաթիվ 2020» զեկույցում Հայաստանը 3 տեղով բարելավել է իր դիրքը
  • 2020-09-16
  • Ֆինանսական վնասաբեր ծրագրերի գրոհները Հայաստանում ուժգնացել են
  • 2020-09-15
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը նվազեցվել է 0.25 տոկոսային կետով
  • 2020-09-10
  • Փոփոխություններ՝ պետական ռեգիստրի կողմից մատուցվող ծառայություններում
  • 2020-09-10
  • Մրցույթ COVID-19-ի դեմ պայքարում լավագույն թվային լուծումների համար
  • 2020-09-10
  • MasterCard-ը ԿԲ թվային արժույթի փորձարկման համար հարթակ է գործարկել
  • 2020-09-09
  • Անհրաժեշտ հմտությունները ըստ Համաշխարհային տնտեսական ֆորումի
  • 2020-09-04
  • ՀՀ կենտրոնական բանկն ընդլայնել է հրապարակվող վիճակագրական տեղեկատվության ցանկը
  • 2020-08-31
  • IDBank-ը դոլարային պարտատոմսերի 2020 թվականի 2-րդ թողարկումն է իրականացրել
  • 2020-08-31
  • Համաշխարհային ավտոարտադրողները $250 մլրդ-ի եկամուտ են կորցրել
  • 2020-08-28
  • Ֆինանսների նախարարության հանրային հաշվետվությունը հարկային համակարգում իրականացված բարեփոխումների վերաբերյալ
  • 2020-08-28
  • Քննարկվել են համընդհանուր հայտարարագրման իրականացման մեխանիզմները
  • 2020-08-27
  • Կառավարությունը հաստատել է Կապսի ջրամբարի ծրագրի շրջանակում հողերի ձեռքբերման և վերաբնակեցման միջոցառումները
  • 2020-08-27
  • Հաստատվել է Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացման 2020-2024թթ․-ի ռազմավարությունը
  • 2020-08-21
  • ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետը երեք տարով հետաձգելու արտոնություններ
  • 2020-08-20
  • Առաջատար բանկերի փորձը COVID-19-ի ընթացքում
  • 2020-08-18
  • Մեկնարկում է ՄԻԱՍԻՆ նախագիծը
  • 2020-08-14
  • Պետական օժանդակության 24-րդ միջոցառում
  • 2020-08-14
  • 22 միջոցառումներով շահառուներին հասանելի է դարձել ընդհանուր առմամբ 144,5 մլրդ դրամ
  • 2020-08-14
  • Կառավարությունը տրամադրել է հերթական արտոնությունները
  • 2020-08-13
  • Պետական օժանդակության 23-րդ ծրագիր
  • 2020-08-10
  • Կորոնավիրուսից տուժած 550 հազարից ավելի ֆիզիկական անձ օգտվել է վարկերի վերանայման հնարավորությունից
  • 2020-08-05
  • Գյուղոլորտում իրականացվող պետաջակցության ծրագրերի ընթացիկ արդյունքները
  • 2020-08-04
  • Հայաստանի ֆոնդային բորսայում ցուցակված պարտատոմսերն առաջին անգամ փոխցուցակվել են արտասահմանյան ֆոնդային բորսայում
  • 2020-08-04
  • Զգալի նվազել է պետության պարտքը տնտեսվարող սուբյեկտների նկատմամբ
  • 2020-08-03
  • Կորոնավիրուսի տնտեսական հետևանքների չեզոքացման 21-րդ միջոցառման շահառու 12,857 տնտեսվարող ընդհանուր առմամբ ստացել է շուրջ 2.6 մլրդ դրամ
  • 2020-07-28
  • Հարկաբյուջետային քաղաքականությունը կդառնա խթանող՝ հակազդելով կորոնավիրուսի համավարակի (COVID-19) հետևանքներին
  • 2020-07-28
  • Վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն անփոփոխ՝ 4.50%
  • 2020-07-27
  • Տնտեսական ակտիվության ցուցանիշը՝ -7,5 տոկոս
  • 2020-07-27
  • Հյուրանոցային ոլորտում գործազրկությունը աննախադեպ է և գնալով աճում է
  • 2020-07-27
  • Համավարակի պատճառով առաջին դասարան գնալու պատրաստվող 40 միլիոն երեխա զրկվել է նախադպրոցական կրթությունից
  • 2020-07-24
  • Հեռահաղորդակցության չորս խոշոր խաղացողների հարկերը 47.8%-ով ավելացրել են առաջին կիսամյակում
  • 2020-07-23
  • Առաջինը տարածաշրջանում Հայփոստը գործարկում է դրամական փոխանցումների նոր համակարգ
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկել է 19-րդ հակաճգնաժամային միջոցառման հայտերի ընդունումը
  • 2020-07-23
  • Մեկնարկում է մաքսային վարչարարության գնահատման ծրագիրը
  • 2020-07-23
  • ՀՀ էկոնոմիկայի նախարարությունը և PwC Արմենիան համատեղ հետազոտություն են կատարել կորոնավիրուսի վերաբերյալ
  • 2020-07-21
  • ԱՃԹՆ-ի խորհուրդը Հայաստանին շնորհել է ամենաբարձր գնահատականը
  • 2020-07-20
  • 2020թ. առաջին կիսամյակի 1000 խոշոր հարկ վճարողները
  • 2020-07-19
  • Պետական աջակցության 1-ին և 2-րդ ծրագրերով բավարարվել է 17331 վարկային հայտ, տրամադրվել՝ ավելի քան 82 մլրդ դրամ
  • 2020-07-19
  • Հայաստանը վերացրել է ԵԱՏՄ երկներից պետգնումներում մասնակցելու խոչընդոտները
  • 2020-07-16
  • ԱԺ-ն քննարկեց թվայնացման համար աշխատանքային գրքույկների ներկայացման ժամկետը երկարաձգելու հարցը
  • 2020-07-16
  • Բորսայում կայացավ 60 միլիարդ դրամ ծավալի պետական պարտատոմսերի աննախադեպ աճուրդ
  • 2020-07-09
  • Խմիչքի արտադրության ոլորտում կիրականացվի 1,6 մլրդ դրամի ներդրումային ծրագիր
  • 2020-07-09
  • ՊԵԿ-ն ամփոփում է 2020 թվականի 1-ին կիսամյակում ապահովված եկամուտները
  • 2020-07-07
  • Համավարակի պատճառով եվրոգոտու պետությունների ՀՆԱ-ի անկումը կկազմի 8,7 տոկոս
  • 2020-07-03
  • ԵԱՏՄ շրջանակում Հայաստանը մեկ տարով մաքսատուրքի արտոնություն է ստացել
  • 2020-07-03
  • 2019 թ. արձանագրված 7.6 տոկոս տնտեսական աճը լավ պաշար է 2020-ի համար
  • 2020-06-30
  • EBRD-ն ու UNWTO-ն կաջակցեն Հայաստանում զբոսաշրջության վերականգնմանը
  • 2020-06-30
  • ՀՀ-ը բարելավել է դիրքերը «Տնտեսական ազատության ինդեքսում»
  • 2020-06-28
  • 20 միլիոն ԱՄՆ դոլար կուղղվի COVID-19-ից տուժած ՄՓՄՁ-ների ֆինանսավորմանը
  • 2020-06-25
  • Ազգային ժողովն ամբողջությամբ ընդունել է գույքահարկի նոր համակարգ սահմանող օրինագիծը
  • 2020-06-25
  • Պետական օժանդակության 22-րդ ծրագիր

    Ամենաընթերցված

    7 օր 30 օր